ADAB-I MUAŞERET

MEHMET NEZİR AYGÜNdevam

Hz.Aişe (R.A.)`dan nakledildiğine göre, Hz.Peygamber (A.S.M.) şöyle buyurmuştur: “Misvak kullanarak kılınan namazın, misvaksız namaza üstünlüğü yetmiş kat fazladır” Nese-i,ibn-i mace, buyurmuşlardır.

Başka bir hadiste Hz.Peygamber (A.S.M.); “Eğer ümmetime ağır gelmeyecek olsaydı, onlara her namazda misvak kullanmalarını emrederdim” buyurmuştur.

Resulüllah (A.S.M.) abdest veya namazla ilgili olmaksızın da, misvak kullandığı, özellikle Kur`an-ı Kerim okumazdan önce de diş temizliğine dikkat ettikleri görülmektedir.

Misvak kullanılmasının amacı ağız temizliğidir. Zira şu hadiste bu genel amaca işaret edilir: “Misvak kullanınız. Şüphesiz misvak ağız için temizleyicidir”

Peygamber Efendimiz (A.S.M.):

“Ağzınızı yemek artıklarından temizleyin ve misvaklayın. Benim yanıma dişi sarı ve ağzı kokar girmeyiniz.Dişlerinizi temizleyiniz, zira bu durum bana ve diğer insanlara karşı bir nezafettir. Nezafet ise imana dönük bir uygulamadır. İman da sahibiyle beraber cennettedir. Misvak ağzı temizler. Allah’ın rızasını kazandırır.” Beyhaki,Tirmizi,İbn-i mace. buyurmuştur.

Burun temizliği

Hava ciğerlere giderken burun tarafından süzülmekte ve böylece sık sık kirlenmektedir. Bu yüzden çok sık temizlenmelidir. Burun temizliği konusunda Peygamberimizin emirleri şu şekildedir:

Ebu Hureyre (R.A.)’dan nakledilen bir hadisi şerifte Hz. Peygamber (A.S.M.)’ın şöyle buyurduğu rivayet edilmektedir: “Herhangi biriniz abdest alacağı zaman burnuna su alsın ondan sonra sümkürsün.”

Burun kıllarını çekmek mekruhtur. Eğer fazla uzadıysa, makasla keserek kısaltmak sünnettir.

Saç, sakal ve bıyık temizliği

Peygamber Efendimiz (A.S.M.) saçını, sakalını tarar, ümmetine de bunu tavsiye ederdi.

Saçı sakalı birbirine karışmış olanları uyarır, hoş olmayan bu durumlarını düzeltmelerini isterdi.

Hz.Peygamber (A.S.M.): “Başında saçı olan ona ikramda bulunsun, düzgün tutsun, bakımını, temizliğini yapsın” buyurmuştur.

Peygamber efendimiz (A.S.M.) sakalını taradıktan sonra aynaya bakıp, “Ya Rabbi yaratılışımı güzel eylediğin gibi, ahlakımı da güzelleştir” diye dua ederlerdi.

Hz. Cabir (R.A.) anlatıyor: Resulüllah (A.S.M.) bir adam gördü, saçları darmadağınıktı. “Bu adam saçlarını düzeltip başını düzene sokacak bir şeyi bulamadı mı?” diye memnuniyetsizliğini belirtmiştir. Derken, o sırada bir diğer adam gördü, bunun da üstü başı dağınık ve kirliydi. Bu kişi hakkında da: “Şu adam elbisesini yıkayacak bir şey bulamıyor mu?” diye söylendi.

Bir gün Hz.Peygamber (A.S.M.)’ın huzuruna saçı sakalı dağınık,üstü başı kirli bir adam girince şöyle buyurdular: “Bu adamda saçını yıkayacak kadar su, yatıştıracak kadar yağ yok muydu? Nedir bu dağınıklık?”

Saç tıraşının yapılacağı zamanı, saçın dağınık, çirkin bir şekil almasına meydan vermeyecek şekilde ayarlanmalıdır. Ayrıca Saçın bir kısmını kökten tıraş etmek, bir kısmını bırakmak mekruhtur.

İbni Abbas (R.A.) anlatıyor: “Ehl-i Kitap, saçlarını alınlarına döküyorlardı, müşrikler de ayırıyorlardı. Resülullah (A.S.M.) (vahiyle) emir gelmeyen hususlarda Ehl-i Kitab’a uymayı severdi. Saçını alnı üzerinde o da serbest bıraktı. Sonra (ortadan) ayırarak (sağ ve sola) taradı.” Devam Edecek

İlgili haberler

Yorum yaz

Eposta adresiniz yayınlanmayacaktır. Gerekli alanlar * ile işaretlenmiştir.

Yenisöke Gazetesi © 2015 | Her hakkı saklıdır.
Bu sitede yer alan tüm metin, resim ve benzeri içeriğin hakları Şafak Ofset Mat. Gaz. LTD ŞTİ'ye aittir.
İçerik hiçbir şekilde basılı ya da elektronik bir ortamda (CD, Internet vs.) kullanılamaz.